Thursday 22 March 2012

CINTA

Cinta? Setiap orang ada keinginan untuk bercinta,mencintai dan di cintai. Cinta merupakan perasaan yang terlalu murni yang telah di anugerahkan oleh Allah. Cinta adalah satu perasaan yang bukan sahaja dapat di luahkan dengan perasaan tetapi ia juga boleh di luahkan melalui perbuatan. Cinta juga boleh di kaitkan dengan perasaan kasih sayang. Sekarang perasaan cinta kebanyakkannya hanya di luahkan kepada sesama manusia, sedangkan perkara pertama yang perlu kita cintai adalah pada yang maha Esa iaitu Allah. Cinta kita pada Allah bukan sahaja dengan melafazkan ucapan kalimah syahadah tetapi dengan perbuatan iaitu solat dan menjaga akhlak.
 

Cinta kepada Rasulullah s.a.w...
 

Cinta yang seterusnya ialah kita harus meluahkan kepada ibu bapa yang telah banyak berkorban untuk kita. 
 

Bukan tidak boleh untuk mencintai sesama manusia tetapi kebanyakkan kita telah menyeleweng maksud sebenar cinta. Cinta pada zaman sekarang adalah dengan meluahkan perasaan sayang sebelum berkahwin dengan melakukan perbuatan yang tidak elok, membuktikan kasih sayang dengan menyerahkan segala-segalanya.
 

Cinta seharusnya di kiaskan dengan sehelai kain putih dan kita akan mencorakkannya dengan perbuatan yang suci yang jangan sesekali calitkan kain putih itu dengan dakwat hitam.

1 comment: